Ron doet een vlugge rekensom. Hij werkt intussen al 17 jaar in contactcenters. Eerst bij andere werkgevers en nu bij Teleperformance. Sterker nog, hij was eerder een tijd in dienst bij Teleperformance, maar vertrok toen naar een concurrent. Een move waar hij later spijt van kreeg. Hij wilde graag doorgroeien, maar bij dat bedrijf waren die mogelijkheden er niet. Toen Ron terugkeerde bij Teleperformance, waren veel van zijn eerdere collega’s al doorgegroeid en gepromoveerd tot managers.
Ron managet een team van supervisors. Hij geniet ervan om te zien hoe deze teamleiders zich ontwikkelen. Teleperformance is zo’n bedrijf waarbij je, als je er veel in stopt, ook enorm veel eruit haalt. Hij heeft veel meetings met zijn supervisors bij Ziggo, waarbij hij het belangrijk vindt om een veilige omgeving te creëren. “Ze moeten weten dat alles met mij te bespreken valt. Daarom babbel ik het liefst het eerste kwartier over persoonlijke zaken voordat we het over het werk hebben.”
Behalve in vergaderen en beoordelen, steekt Ron tijd in het plannen. “Ik heb niet graag dingen openstaan, dus ik begin de dag altijd met het checken van mijn mailbox. Ook bekijk ik de cijfers: hoe zien de trends eruit, waar presteren we goed op, wat kan beter en waar willen we de focus op leggen? En uiteraard zijn er ook financiële meetings met mijn leidinggevende.”
Eén van de supervisors waar Ron leiding aan geeft, schuift aan. Erik van Haaren (40) zocht jaren geleden werk om te combineren met zijn gigs als muzikant. Een bijbaantje als agent bij Teleperformance werd een heuse carrière. Inmiddels is hij teamleider.
Een supervisor heeft een groot empathisch vermogen nodig. Je hebt bij Teleperformance te maken met een grote diversiteit. Je werkt met mensen die een heel andere achtergrond dan jij hebben. Er kunnen mensen tussen zitten die in een financieel moeilijke situatie zitten of die net terugkeren na een lange ziekte.
Als teamleider moet je je kunnen inleven en een luisterend oor bieden. Betrokkenheid tonen. “Maar tegelijkertijd moet je ook onderscheid maken tussen de dingen waar wij als werkgever iets aan kunnen doen en de zaken die om een oplossing in de privésfeer vragen.
Hoe dan ook, Erik ziet dat mensen ook op persoonlijk vlak grote stappen maken dankzij Teleperformance. “Hier word je beoordeeld op je ambitie en je inzet. Ik krijg er echt een kick van om mensen te zien groeien.”
Terug naar Ron, die erg enthousiast is over werken voor Teleperformance. “Je werkt hier heel erg aan je communicatieve vaardigheden. Bij Teleperformance leg je, op welk niveau dan ook, een basis waar je de rest van je leven wat aan hebt. Bij ons geniet je continuous education.”
Ook is Ron gecharmeerd door de data-driven aanpak van het bedrijf. “Je wilt niet naar een opdrachtgever stappen met een onderbuikgevoel, maar juist op basis van cijfers een voorspelling kunnen doen.” Gebruikmakend van de Lean Six Sigma methode zijn Ron en de rest van Teleperformance constant aan het optimaliseren.
De teamleider waar we eerder mee spraken, Erik, vindt werken bij Teleperformance heel anders dan bij andere bedrijven. Dit bedrijf geeft volgens hem een enorm geborgen gevoel. Er staan altijd mensen achter je, die naar je luisteren en die oplossingen aandragen. Hier zijn geen vooroordelen, want iedereen wordt geaccepteerd zoals hij of zij is. Dat geeft een echt familiegevoel.
Meer over werken als teamleider